educatie

Aangepaste speeltoestellen bij School Lyndensteyn

School Lyndensteyn is een school in Beetsterzwaag voor (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen met een lichamelijk of een meervoudige beperking en leerlingen die langdurig ziek zijn. Het is een school met het motto: ‘Regulier waar het kan, speciaal waar het moet’. School Lyndensteyn is voortgekomen vanuit het gedachtegoed van freule Cornelia en heeft nu ongeveer 200 kinderen.

“We vieren nog steeds elk jaar de geboortedag van Cornelia”, vertelt Yfke Ottema van School Lyndensteyn. “We zijn als school ontstaan door freule Cornelia en die geschiedenis houden we elke dag nog leefbaar op onze school. Niet alleen door de Cornelia-dag, maar ook door verschillende bijdrages van het Cornelia-Fonds waardoor onze leerlingen ook verschillende ervaringen op kunnen doen die leerlingen van het reguliere onderwijs ook hebben. Denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse ijssportdag in Thialf en het georganiseerde skikamp. Deze financiële ondersteuning  is erg belangrijk voor onze school, omdat we voor dit soort activiteiten meerdere verpleegkundigen moeten inhuren zodat elke leerling mee kan.”

Aangepaste speeltoestellen - een schommel voor kinderen in een rolstoel

Spelen zoals ieder kind doet

“We vinden het belangrijk dat alle kinderen ook écht kind kunnen zijn en dat ze ook kunnen spelen zoals andere kinderen dat doen”, legt Yfke uit. “Ze kunnen bijvoorbeeld niet in een zandbak zitten, maar wel met zand spelen. We kijken dus naar hoe het wél kan. Aangepaste speeltoestellen zijn vaak best kostbaar en daarom hebben we de hulp ingeschakeld van o.a. het Cornelia-Fonds. We hebben nu een mooi schoolplein met verschillende attributen waar kinderen met een rolstoel van kunnen genieten.” Zo ook Dilara die nu met haar rolstoel in de rolstoelschommel zit. “Ik zit hier vaak op”, vertelt Dilara. “Ergens anders kan ik niet zo goed schommelen, in speeltuinen heb je dan geen schommel voor een rolstoel én hier wel! Ik vind schommelen heel leuk omdat je lekker hard kan gaan en er kriebels van in je buik krijgt.”

Voor een kind met een beperking is het niet vanzelfsprekend dat zij kunnen ervaren wat schommelen is of hoe het voelt om met zand of water te spelen. “Wij maken die beleving mogelijk”, vertelt Yfke. “De kinderen kunnen hetzelfde ervaren als andere kinderen.” In de pauze genieten de kinderen van de toestellen, zo ook Dalyssia en Femke. Zij gebruiken het klimrek om lekker te hangen, klimmen en er overheen lopen. Aljian en Marjel hangen voornamelijk rond bij en op de schommels. Gezellig met klasgenoten kletsen en af en toe elkaar duwen.

Benieuwd of wij ook bij elkaar passen?

Wil jij je inzetten voor kinderen met een beperking en heb je een goed idee voor een project waar je financiële ondersteuning bij nodig hebt? Doe de quickscan om te kijken we of bij elkaar passen.

Aangepaste speeltoestellen bij School Lyndensteyn

Plezier maken met muziek

Naast de aangepaste speeltoestellen heeft het Cornelia-Fonds ook bijgedragen aan verschillende muziekinstrumenten en de aanpassingen daarop. Muziek is een belangrijk element in de ontwikkeling van een kind. “Door de aanpassingen op de muziekinstrumenten kunnen de kinderen nu zelf ook muziek maken”, legt Yfke uit. “Het is prachtig om te zien dat de kinderen niet meer alleen hoeven toe te kijken, maar dat ze ook meedoen.” Marijke Groothuis, muziekdocente en muziektherapeut, vult aan: “Het biedt de kinderen mogelijkheden, waar traditionele instrumenten niet altijd even effectief zijn, omdat ze fysiek in hun beperking daar niet goed mee om kunnen gaan. Op deze manier kunnen we elk instrument aanpassen op wat de leerling nodig heeft.”

Pepijn vindt muziekles heel leuk. “Je kan heel veel muziek maken en elke keer leren we weer wat nieuws. We hebben nu geleerd hoe we ons eigen rapmuziek kunnen maken. Ik zit vaak achter het drumstel, ik ben er wel goed in en ik vind het leuk om gewoon een beat te maken.” Sieger zit naast Pepijn achter het keyboard. “Ik hou van muziek en vind eigenlijk heel veel instrumenten leuk. Op het keyboard kun je allemaal grappige geluiden maken, zelfs een drumstel geluid.” Marijke vertelt dat muziek maken heel veel plezier geeft. “Je zet de kinderen in hun zelfvertrouwen. Ze kunnen groeien en nieuwe mogelijkheden ontdekken, zelfs nieuwe mogelijkheden die anders door hun fysieke beperkingen niet mogelijk waren. Maar bovenal geeft muziekles een hele grote glimlach en heel veel plezier!”

Meer weten over School Lyndensteyn? Neem eens een kijkje op hun website: www.schoollyndensteyn.nl 

“Fantastisch dat elk kind nu kan spelen en muziek kan maken op zijn eigen manier!”

Hoi! Ik ben Cornelia en ik vind het fantastisch om te zien dat het School Lyndensteyn uitgegroeid is tot een gezellige school met heel veel mogelijkheden om te spelen en te leren. Fijn dat we daar aan bij konden dragen!